Kilka przypadków kradzieży pieniędzy z kont za pomocą wyłudzonych kodów płatności odnotowali w ostatnich dniach policcy policjanci. Dlatego ostrzegają przed oszustwami „na BLIKa”.
– W ostatnim tygodniu policjanci zostali powiadomieni o kilku przypadkach kradzieży pieniędzy z konta za pomocą wyłudzonych kodów płatności – informuje sierż. sztab. Katarzyna Leśnicka, rzeczniczka Komendy Powiatowej Policji w Policach. – Przestępcy, wykorzystując naiwność ofiar, wykradają dane do kont na ich profilach społecznościowych, logują się do nich, a następnie potencjalnego pokrzywdzonego, który znajduje się w grupie znajomych, proszą o szybką pożyczkę na zakupy. Za pomocą wyłudzonego kodu do płatności mobilnej okradają konto osoby oszukanej.
Dlatego policjanci po raz kolejny przypominają, by nikomu nie udostępniać danych do kont bankowych.
– Oszuści podszywają się pod osobę znajomą, którą mamy w swoich kontaktach w komunikatorze – opisuje policja. – Wysyłają nam wiadomość, że przydarzyła im się trudna sytuacja, po czym obiecują, że oddadzą pieniądze jeszcze tego samego dnia. Pożyczka jest „prosta”, a oszust zazwyczaj nie prosi o dużą sumę. Musimy tylko zalogować się do swojego banku i w aplikacji wygenerować kod do płatności telefonem, a następnie przesłać go „znajomemu”. To zajmuje kilka minut, a ten kod wystarczy żeby oszust natychmiast wypłacił pieniądze z bankomatu.
Funkcjonariusze więc przestrzegają.
– Jeśli otrzymujemy prośbę o pożyczkę, nie działajmy pochopnie. Trzeba sprawdzić czy osoba, która do nas napisała lub której prośba dotyczy, rzeczywiście potrzebuje naszej pomocy i najlepiej do tej osoby zadzwonić.
Warto trzymać się podstawowych zasad:
- Nie przekazujemy pieniędzy obcym osobom
- Nie przesyłamy pieniędzy na podane przez obce osoby numery kont
- Nie podajemy nikomu danych do logowania na nasze konta bankowe
- Nie przekazujemy obcym osobom kodów do płatności mobilnych
Więcej o zasadach bezpieczeństwa pisaliśmy tutaj.