Startują przetargi na zachodnią obwodnicę Szczecina. W tym tunel pod Odrą

Zachodnia obwodnica Szczecina zostanie połączona z drogą S6 w węźle Goleniów Północ. (fot. Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego)

Ruszają przetargi na projekty i budowę obwodnicy Szczecina. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wysłała dziś (17 grudnia 2024 r.) do publikacji w Dzienniku Urzędowym UE ogłoszenia o przetargach. Jutro (18 grudnia), po ich publikacji, na platformie zakupowej GDDKiA pojawią się dokumenty postępowania przetargowego.

Inwestycja nazywana Zachodnim Obejściem Szczecina została podzielona na trzy odcinki realizacyjne: Kołbaskowo – Dołuje (13,6 km), Dołuje – Police (11,9 km) i Police – Goleniów (23,4 km). W skład tego ostatniego wchodzi pięciokilometrowy przejazd pod Odrą — będzie to najdłuższy tunel drogowy w Polsce. Cała obwodnica w ciągu drogi ekspresowej S6 ma mieć prawie 50 km długości.

Nowa trasa odciąży drogi A6, S3 i S6, omijające Szczecin od południa i wschodu. Obwodnica zachodnia domknie krąg wokół miasta. Nowa droga będzie miała szczególne znaczenie dla jego północnych dzielnic oraz położonych na północ od Szczecina Polic. Obecnie, aby dojechać z Polic do węzła Goleniów Północ (S3/S6) po drugiej stronie Odry, trzeba przejechać 58 km. Po wybudowaniu obwodnicy trasa ta skróci się do 23 km — a czas przejazdu kilkukrotnie.

Kluczowym elementem obwodnicy będzie tunel pod Odrą, który przetnie rzekę na północ od Polic. Tunel ma być dwururowy. Średnica zewnętrzna jednej tuby będzie wynosiła niemal 15 m, a grubość jej obudowy – 60 cm. Spód konstrukcji będzie schodził maksymalnie 51 m poniżej poziomu terenu, natomiast jezdnia będzie na głębokości do 45 m. Odcinki wjazdowe i wyjazdowe będą mieć długość około 600 m.

W tym miejscu ma być tunel pod Odrą. (fot. Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego)

Zachodnie Obejście Szczecina ma długą historię. Pomysł i koncepcje pochodzą jeszcze z ubiegłego wieku. Pierwsze konkretne kroki – podpisanie listu intencyjnego – podjęto w 2006 r. Następnie w grudniu 2007 r. podpisano porozumienie pomiędzy Województwem Zachodniopomorskim a Miastem Szczecin, Powiatem Polickim, Gminą Police i Gminą Goleniów w zakresie wspólnej realizacji „Studium wykonalności zachodniego drogowego obejścia miasta Szczecina” wraz z „Raportem oddziaływania na środowisko”. Lata 2009 – 2010 to prace nad studium wykonalności. W czerwcu 2010 r. Sejmik Województwa Zachodniopomorskiego zaopiniował pozytywnie preferowany wariant przebiegu oraz zobowiązał Marszałka Województwa do złożenia wniosku do Ministra Infrastruktury w sprawie zaliczenia inwestycji do kategorii dróg krajowych. Kolejne 5 lat zajęło przekonywanie rządu, by inwestycję wpisać do tej sieci. W grudniu 2017 r. wydano decyzję środowiskową. W styczniu 2018 r. została ona przeniesiona na inwestora — Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.

Wyłonieni w przetargu wykonawcy inwestycji będą mieli za zadanie opracować projekty wykonawcze i zrealizować roboty budowlane. Dla odcinków Kołbaskowo — Dołuje i Dołuje — Police zakończenie prac jest planowane w 2028 roku. Natomiast odcinek Police — Goleniów będzie miał znacznie dłuższy czas realizacji, ze względu na konieczność wydrążenia i wyposażenia tunelu pod Odrą. Z tej części obwodnicy kierowcy skorzystają prawdopodobnie w 2032 roku.

Możesz komentować anonimowo, wpisać dane ręcznie lub użyć swojego konta w mediach społecznościowych.