Wojewoda Zachodniopomorski wydał zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla wszystkich trzech odcinków zachodniej obwodnicy Szczecina o łącznej długości 49 km. Na ich podstawie wykonawcy (wybrani w przetargach) będą mogli rozpocząć roboty budowlane. Mogą też ruszyć procedury odszkodowawcze za nieruchomości przejęte pod drogę.
Wnioski o ZRID szczeciński oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad złożył pod koniec września ubiegłego roku. Wydane przez wojewodę decyzje umożliwiają przejście do etapu robót budowlanych. Zatwierdzają też rozwiązania projektowe oraz podziały nieruchomości.
Przetargi na wybór wykonawców, którzy wykonają inwestycje, zostały już ogłoszone. Pisaliśmy o tym w grudniu ubiegłego roku. Otwarcie ofert planowane jest na drugi kwartał, a zakończenie całej procedury i podpisanie umów – na czwarty kwartał tego roku.
Budowa Zachodniego Obejścia Szczecina (tak brzmi oficjalna nazwa inwestycji) została podzielona na trzy odcinki realizacyjne: Kołbaskowo – Dołuje (13,6 km), Dołuje – Police (11,9 km) i Police – Goleniów (23,4 km). W skład tego ostatniego wchodzi pięciokilometrowy przejazd pod Odrą — będzie to najdłuższy tunel drogowy w Polsce. Cała obwodnica w ciągu drogi ekspresowej S6 ma mieć prawie 50 km długości.
Nowa trasa odciąży drogi A6, S3 i S6, omijające Szczecin od południa i wschodu. Obwodnica zachodnia domknie krąg wokół miasta. Nowa droga będzie miała szczególne znaczenie dla jego północnych dzielnic oraz położonych na północ od Szczecina Polic. Obecnie, aby dojechać z Polic do węzła Goleniów Północ (S3/S6) po drugiej stronie Odry, trzeba przejechać 58 km. Po wybudowaniu obwodnicy trasa ta skróci się do 23 km — a czas przejazdu kilkukrotnie.
Kluczowym elementem obwodnicy będzie tunel pod Odrą, który przetnie rzekę na północ od Polic. Tunel ma być dwururowy. Średnica zewnętrzna jednej tuby będzie wynosiła niemal 15 m, a grubość jej obudowy – 60 cm. Spód konstrukcji będzie schodził maksymalnie 51 m poniżej poziomu terenu, natomiast jezdnia będzie na głębokości do 45 m. Odcinki wjazdowe i wyjazdowe będą mieć długość około 600 m.
Dla odcinków Kołbaskowo — Dołuje i Dołuje — Police zakończenie prac jest planowane w 2028 roku. Natomiast odcinek Police — Goleniów będzie miał znacznie dłuższy czas realizacji, ze względu na konieczność wydrążenia i wyposażenia tunelu. Z tej części obwodnicy kierowcy skorzystają prawdopodobnie w 2032 roku.