Rozpoczęła się największa inwestycja w historii samorządu polickiego. Ale przez wiele miesięcy będzie niewidoczna dla większości mieszkańców – to będzie czas na projektowanie i niezbędne uzgodnienia. Później ruszą prace budowlane. Za pięć lat zaś ma być gotowy produkt finalny – obwodnica Polic. W czwartek gmina Police podpisała z wykonawcą umowę wartą prawie 116,5 mln złotych.
Wykonawcą jest spółka Strabag, która w przetargu zaoferowała najniższą cenę. Jej zadaniem będzie zaprojektowanie dwóch odcinków drogi, uzyskanie dla nich uzgodnień środowiskowych oraz wybudowanie jednego z nich – tego, który połączy ul. Tanowską (na zachód od skrzyżowania z ul. Rurową) z ul. Przęsocińską przy północnej granicy Przęsocina. To wszystko za kwotę 116 milionów 492 tysiące 685 złotych. Całą umowę ma zrealizować w ciągu 60 miesięcy. Z tego połowę czasu zajmą właśnie procedury związane z uzyskiwaniem decyzji środowiskowych oraz pozwolenia na budowę. Na samą budowę zostanie więc mniej więcej 2,5 roku.
– Ta decyzja środowiskowa to chyba element najtrudniejszy w tym zadaniu – przyznał Marek Zaręba, dyrektor techniczny z firmy Strabag. – Bo jeśli chodzi o samo budowanie, to jesteśmy profesjonalistami i tego się nie boimy.
Przypomnijmy, że na zaprojektowanie i wybudowanie obwodnicy Polic gmina Police dostała z Polskiego Ładu 245 mln złotych dotacji. Sama ma dołożyć około 5 milionów złotych. Cena uzyskana w przetargu jest wyraźnie niższa, ale nie musi być ostateczna. Wiceburmistrz Polic Jakub Pisański przyznał, że w trakcie może wyniknąć potrzeba wykonania dodatkowych prac.
– Mamy takie doświadczenia, chociażby przy budowie ronda na Piłsudskiego, gdzie grunty wymagały wymiany i potrzebne było dodatkowe finansowanie, tutaj też jest taka możliwość – powiedział.
Ale co ważne, gmina przygotowuje koncepcje połączenia nowej drogi z planowaną Trasą Północną Szczecina.
– Równolegle pracujemy nad dalszym dalszym przebiegiem, od ronda na drodze powiatowej przed Przęsocinem, i włączeniem w przyszły trzeci etap Trasy Północnej – poinformował Jakub Pisański. – Z radością przyjmujemy doniesienia prasowe, z których wynika, że sąsiadująca z nami gmina Szczecin uzyskała dofinansowanie do trzeciego etapu Trasy Północnej, a przedwczoraj prezydent Szczecina też zadeklarował, że w kierunku Polic będzie ona miała dwie jezdnie. Wygląda na to, że będzie się włączała do przebudowanej już drogi powiatowej. Do tego koncepcyjnie i środowiskowo chcielibyśmy się przygotować.