Obwodnica Szczecina ponad podziałami politycznymi

fot. Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego

Wszyscy uczestnicy zorganizowanego przez marszałka województwa spotkania w sprawie zachodniej obwodnicy Szczecina byli zgodni: jest to strategiczna inwestycja dla Pomorza Zachodniego, która powinna zacząć się jak najszybciej.

Dyskusja w sprawie Zachodniego Drogowego Obejścia Szczecina odbyła się na Zamku Książąt Pomorskich. Uczestniczyli w niej poseł na Sejm RP Artur Szałabawka, wojewoda Zbigniew Bogucki, marszałek województwa Olgierd Geblewicz, przedstawiciele wszystkich gmin i powiatów, przez które przebiegać ma planowana trasa, ortaz dyrektor szczecińskiego oddziału GDDKiA Łukasz Lendner.

– Zapowiadanego przetargu nie ma, to nas martwi – powiedział Olgierd Geblewicz. – Ale chcemy wierzyć w to, że prace idą w dobrym kierunku. Jako samorządowcy mówimy jednym głosem. Będziemy realizować swoje zadania związane z zachodnią obwodnicą Szczecina, czyli przede wszystkim budować drogi dojazdowe.

Marszałek przypomniał, że samorząd województwa sfinansował i przeprowadził całą procedurę związaną z uzyskaniem decyzji środowiskowej. Przypomniał również, że przedłużenie S6 zostało wpisane do sieci dróg krajowych w październiku 2015.

To, że obwodnica Szczecina nie jest tematem politycznym, a strategicznym dla Pomorza Zachodniego, przyznał również wojewoda.

– Cieszę się, że się spotykamy i że chcemy jednym głosem mówić o tej potężnej inwestycji, tak ważnej dla całego regionu – stwierdził Zbigniew Bogucki. – To w tym roku po raz pierwszy ZDOS zostało wpisane do Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych. Ocena wszystkich inwestycji wpisanych do tego programu musi potrwać co najmniej do połowy przyszłego roku.

Przyznał, że przygotowanie tzw. oceny strategicznej wszystkich inwestycji wpisanych do rządowego programu może trwać dłużej, dlatego lepszym rozwiązaniem dla realizacji ZDOS jest jak najszybsze ogłoszenie przetargu na projekt, a nie – jak wstępnie planowano – realizacja tego zadania w formule „zaprojektuj i wybuduj”.

Wojewoda poinformował, że koszty przygotowania projektu oraz wykupu nieruchomości pod budowę obwodnicy szacowane są na 411 mln. Taka formuła pozwoli na jak najszybsze zabezpieczenie nieruchomości pod inwestycję. Ważne jest również by samorządy jak najszybciej rozpoczęły prace projektowe dla dojazdów do węzłów Dobra i Police.

Zachodnie Drogowe Obejście Szczecina to ponad 50 kilometrów drogi ekspresowej (przedłużenie S6) od węzła Goleniów Północ do autostrady A6 w Kołbaskowie. Ma to być dwujezdniowa drogą ekspresowa, którą będzie można objechać aglomerację szczecińską – od Goleniowa, przez Police, Tanowo, Dobrą, Dołuje, Będargowo do Kołbaskowa. Najdroższą i najtrudniejszą częścią inwestycji ma być pięciokilometrowy, podwójny tunel Police – Święta.

Według optymistycznego scenariusza drogowe odcinki obwodnicy będą gotowe do 2028 r., natomiast tunel półtora roku później. Całkowity koszt realizacji ZDOŚ szacowany jest na ok. 6 mld zł.

Możesz komentować anonimowo, wpisać dane ręcznie lub użyć swojego konta w mediach społecznościowych.