Teleplatformę Pierwszego Kontaktu (TPK) dla pacjentów uruchomił Narodowy Fundusz Zdrowia. Pod bezpłatnym numerem telefonu 800 137 200 można otrzymać pomoc medyczną poza godzinami pracy lekarzy rodzinnych oraz w weekendy i święta.
„Udostępniona przez Narodowy Fundusz Zdrowia platforma jest miejscem pierwszego kontaktu dla pacjenta, w sytuacji nagłego zachorowania lub konieczności wystawienia np. e-recepty, gdy poradnie POZ już zakończyły pracę oraz w weekendy i święta. Porad medycznych udzielają profesjonalni medycy – pielęgniarki lub położne oraz lekarze. Aby uzyskać pomoc wystarczy mieć telefon i połączyć się z bezpłatnym numerem TPK” – informuje NFZ.
Telefony od pacjentów odbierane są od poniedziałku do piątku, w godzinach od 18.00 do 8.00 kolejnego dnia, czyli po godzinach pracy poradni POZ. Platforma działa również całodobowo w sobotę, niedzielę i święta.
Obsługuje połączenia w języku polskim oraz w kilku językach obcych: angielskim, rosyjskim i ukraińskim. Z platformy mogą korzystać również osoby niesłyszące.
W pierwszej kolejności z pacjentem połączy się pielęgniarka lub położna – może ona wystawić e-receptę oraz udzielić porad do dalszego sposobu postępowania. Jeśli uzna, że pacjent potrzebuje dodatkowej konsultacji, wówczas przekieruje go do lekarza (podczas tego samego połączenia). Od lekarza pacjent może otrzymać e-receptę, e-skierowanie lub e-zwolnienie.
Jeśli konsultacja telefoniczna okaże się niewystarczająca, wtedy personel medyczny zaleci:
- wizytę w najbliższej stacjonarnej placówce nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej (NiŚOZ)
- kontakt ze swoim lekarzem POZ (w godzinach pracy POZ: 8.00 – 18.00, od poniedziałku do piątku)
- a w przypadku stwierdzenia stanu nagłego zagrożenia zdrowia i życia, wezwanie zespołu ratownictwa medycznego
W sytuacjach zagrożenia życia cały czas można dzwonić na numer alarmowy 112 lub na 999 (pogotowie).
Na podstawie nfz.gov.pl