Przypłynął statek po amoniak

chemikaliowiec w polickim porcie

W porcie w Policach zacumował dziś (26 listopada) największy w jego historii zbiornikowiec. To osiemnastotysięcznik „Trammo Paris”.

Statek zabierze blisko 14 tys. ton amoniaku wyprodukowanego w Grupie Azoty Zakłady Chemiczne „Police” SA. To rekordowy spółce jednorazowy załadunek tego produktu. Amoniak został kupiony przez jednego z głównych graczy na światowym rynku amoniaku – międzynarodowy koncern Trammo DMCC z siedzibą w Nowym Jorku.

„Trammo Paris” to gazowiec LPG wybudowany w 2017 r., który pływa pod banderą Singapuru. Ma 154 m długości, 26 m szerokości, a jego nośność to prawie 18 tys. ton ( DWT). Po załadunku uda się do dwóch portów – Aviles w Hiszpanii i Ravenny we Włoszech.

Tak duży statek mógł wpłynąć do morskiego portu w Policach dzięki pogłębieniu w tym roku do 9,5 m akwenu przy jednym z jego nabrzeży, tzw. Mijance. Zgodnie z decyzją Urzędu Morskiego w Szczecinie, przy Mijance mogą cumować statki o maksymalnym zanurzeniu 9,15 m, takim samym, jaki obowiązuje na torze wodnym Szczecin-Świnoujście, który prowadzi do polickiego portu.

Mijanka to nabrzeże o długości 200 m przeznaczone do przeładunku produktów płynnych. W planach jest jego dalsza modernizacja, która ma umożliwić wprowadzanie tam statków o nośności do 30 tys. ton i długości do 190 m. Modernizacja jest powiązana z budową fabryki do produkcji polipropylenu pod nazwą Polimery Police.

Port Morski Police jest czwarty w Polsce pod względem wielkości przeładunków. Rocznie przeładowuje około 2,5 mln ton ładunków. Ma trzy nabrzeża (barkowe, pełnomorskie i specjalistyczne nabrzeże do przeładunku chemikaliów).  Port używany jest jako terminal obsługujący dostawy i wysyłki towarów masowych, takich jak: fosforyty, ruda ilmenitowa, sól potasowa, nawozy, amoniak. Przeładowuje również ładunki dla podmiotów zewnętrznych, np. węgiel, koks, konstrukcje stalowe. Rocznie obsługuje ponad 250 jednostek.

Ktoś dodał komentarz do „Przypłynął statek po amoniak”

  1. Anonim

    Same pogłębienie by nie wystarczyło gdyby kilka lat temu a dokładnie w 2010 roku nie zmodernizowano nabrzeża do obsługi statków o nośności 20.000 DWT . Wcześniej było to 15.000 DWT.

Komentowanie tego wpisu jest wyłączone.