Od wtorku, 16 marca, zmieniły się zasady korzystania z podstawowej opieki zdrowotnej. Rząd wskazał przypadki, w których nie wolno stosować teleporady.
Lekarz pierwszego kontaktu nie może odmówić bezpośredniej wizyty, gdy:
- pacjent (lub jego opiekun ustawowy) nie wyraża zgody na teleporadę
- pacjent cierpi na przewlekłą chorobę i nastąpiło pogorszenie lub zmieniły się objawy
- istnieje podejrzenie choroby nowotworowej
- dziecko nie ma jeszcze 6 lat
- chodzi o pierwszą wizytę u lekarza, pielęgniarki lub położnej podstawowej opieki lekarskiej, wskazanych w deklaracji wyboru
Jeżeli w którymś z opisanych przypadków lekarz odmawia przyjęcia bezpośrednio w przychodni, można to zgłosić w Telefonicznej Informacji Pacjenta – 800 190 590.
Są jednak sytuacje, gdy teleporada jest dopuszczalna nawet wbrew woli pacjenta. Będzie tak, gdy:
- istnieje podejrzenie zakażenia wirusem SARS-CoV-2
- pacjent potrzebuje recepty na leki niezbędne do kontynuacji leczenia, a lekarz ma jego dokumentację medyczną
- pacjent potrzebuje zlecenia na zaopatrzenie w wyroby medyczne jako kontynuację poprzedniego zlecenia, a lekarz ma jego dokumentację medyczną
- pacjent potrzebuje zaświadczenia o stanie zdrowia
- dziecko, które nie ma 6 lat, korzysta z porady kontrolnej, którą lekarz ustalił podczas bezpośredniej wizyty i która nie polega na fizycznym badaniu
Placówka podstawowej opieki zdrowotnej ma obowiązek informować o warunkach udzielania teleporad. Musi to robić:
- w miejscu leczenia
- na stronie internetowej
- telefonicznie na prośbę pacjenta
Więcej informacji można znaleźć w rządowym serwisie dla pacjentów.