Nowe zasady w przychodniach. Ograniczenia w teleporadach

Od wtorku, 16 marca, zmieniły się zasady korzystania z podstawowej opieki zdrowotnej. Rząd wskazał przypadki, w których nie wolno stosować teleporady.

Lekarz pierwszego kontaktu nie może odmówić bezpośredniej wizyty, gdy:

  • pacjent (lub jego opiekun ustawowy) nie wyraża zgody na teleporadę
  • pacjent cierpi na przewlekłą chorobę i nastąpiło pogorszenie lub zmieniły się objawy
  • istnieje podejrzenie choroby nowotworowej
  • dziecko nie ma jeszcze 6 lat
  • chodzi o pierwszą wizytę u lekarza, pielęgniarki lub położnej podstawowej opieki lekarskiej, wskazanych w deklaracji wyboru

Jeżeli w którymś z opisanych przypadków lekarz odmawia przyjęcia bezpośrednio w przychodni, można to zgłosić w Telefonicznej Informacji Pacjenta – 800 190 590.

Są jednak sytuacje, gdy teleporada jest dopuszczalna nawet wbrew woli pacjenta. Będzie tak, gdy:

  • istnieje podejrzenie zakażenia wirusem SARS-CoV-2
  • pacjent potrzebuje recepty na leki niezbędne do kontynuacji leczenia, a lekarz ma jego dokumentację medyczną
  • pacjent potrzebuje zlecenia na zaopatrzenie w wyroby medyczne jako kontynuację poprzedniego zlecenia, a lekarz ma jego dokumentację medyczną
  • pacjent potrzebuje zaświadczenia o stanie zdrowia
  • dziecko, które nie ma 6 lat, korzysta z porady kontrolnej, którą lekarz ustalił podczas bezpośredniej wizyty i która nie polega na fizycznym badaniu

Placówka podstawowej opieki zdrowotnej ma obowiązek informować o warunkach udzielania teleporad. Musi to robić:

  • w miejscu leczenia
  • na stronie internetowej
  • telefonicznie na prośbę pacjenta

Więcej informacji można znaleźć w rządowym serwisie dla pacjentów.

Możesz komentować anonimowo, wpisać dane ręcznie lub użyć swojego konta w mediach społecznościowych.